rondje spanje portugal - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Marjolein en Theo Feenstra - WaarBenJij.nu rondje spanje portugal - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Marjolein en Theo Feenstra - WaarBenJij.nu

rondje spanje portugal

Blijf op de hoogte en volg Marjolein en Theo

21 September 2016 | Spanje, Sevilla

Hehe eindelijk internet en een beetje fatsoenlijk ook. Dus weer een update van onze reis. Veel plezier.

donderdag 15 september.

Volgens het weerbericht een bewolkte dag en ong 18c. Ik ga dus in mijn T-shirt 's ochtends vroeg met Vinter wandelen. Nou we waren doorweekt toen we weer terug waren. Fikse bui op ons hoofd. Het word droger en rond 11u wandelen we gedrieën naar het dorp Nazare. Volgens de borden 2 km dus goed te doen. Tja 2km is niet echt ver, maar dit is wel heel erg steil naar beneden en dan straks weer omhoog!!!! Het is een erg mooi dorpje aan een prachtige kust. Alle huizen zijn wit met rood dakpannen en hele smalle straatjes. Ook is er een soort kabeltreintje waar je mee bij een hoog gelegen dorpje komt, wat op een hoge klif in de zee staat. Vinter mag alleen in het treintje in een bench en voorop een plateautje. Nou vergeet het maar. Vinter krijg je niet in een bench, doodeng is dat. We besluiten om de beurt boven te gaan kijken. Dat is beslist de moeite waard. Wat een uitzicht. Hier worden de hoogste golven gemeten. Wist niet dat ze zo hoog konden zijn. Er hangen foto's en er is een film te zien in het oude vuurtoren aan het eind van de klif. Echt spectaculair. Als ik beneden kom zit Theo op een terrasje zich af te vragen of hij de kleine schelpdiertjes ook lekker zal vinden. Hij heeft al een paar mensen een bord vol zien verorberen. Naast ons zitten 2 Portugezen en ze bieden aan om te proeven. Theo probeert er 1 en is meteen verkocht. Hij besteld ook een bordje. Vinter was vandaag DE bezienswaardigheid van de stad. Wat is er veel met hem geknuffeld en hij vind het allemaal best. We werden zelfs een winkel ingeroepen, de man vond Vinter zo'n bijzonder mooie hond die moest hij even aanhalen. Tegen 19u zijn we weer bij de camper terug na een zware klim. We zijn zo moe en hebben spierpijn in de kuiten. Mar het was weer een heerlijke dag. Vandaag 3 weken weg nog 4!!! te gaan.

Vrijdag 16 september.

We vertrekken vandaag naar Lissabon. Ver is het niet ong 120km en snelweg. Wel betaald, maar lang niet zo duur als in Frankrijk. Het is ook erg eenvoudig. Bij de eerste tolpoort voer je het nr van de credit card in en word het kenteken gescand. Bij elke poort word de patatkar gescand en word er automatisch afgerekend. Mooi systeem. Onderweg is het erg heuvelachtig met dennenbomen. Maar de meeste bomen zijn eucalyptus bomen. Het jonge blad zien wij terug in de boeketten thuis. Heel anders als de boom ouder word. Dan krijgen de bladeren een groene kleur en een andere vorm. Heel apart. Ook vervelt de bast van de boom.
Rond 13u zijn we op de stadscamping in Lissabon. Bij de receptie waarschuwt men meteen voor mijn Pandora ketting. Die trekken ze zo van je hals. De plek is prima, maar voor de rest is de camping verouderd en wat smoezelig. We voelen ons niet heel prettig morgenmiddag gaan we de stad in en kan Vinter op de spullen passen.

Zaterdag 17 september.

N de lunch en uitlaten van Vinter vertrekken we naar de stad Met de bus is het zo gepiept. Het is warm 28-30c De bus is overvol en we staan op voor mensen die met een stok lopen. Als we later kunnen zitten, gebaart de vrouw die tegenover ons zit dat we eruit moeten. Kunnen we een kabeltreintje omhoog. Lief. Zo gezegd, zo gedaan. We hebben geen idee waar we zijn, maar even later staan we tussen de winkels.(wel dure) We lopen weer naar beneden naar een prachtige poort en plein. We besluiten om de bus een stukje terug te nemen naar de wijk Belem. We hebben daar een mooi gebouw gezien. Het is een klooster en kerk. De kerk mag je in, deze is prachtig. Het klooster is ook museum, daar hebben we geen zin in. Aan de overkant staan mensen rijen dik te wachten. Het is voor de beroemde Pasteis van Belem. We nemen een kijkje binnen. Het is een soort bakkerij met een aantal zaaltjes met zitjes. wel een stuk of 6 en stampvol. Toch weet ik een plaatsje te versieren. Al gauw vraagt een dame of ze erbij mag komen zitten. Ze blijkt Roemeens te zijn. Even later komt er nog een Chinese erbij. We bestellen Pasteis en eerlijk waar het is heerlijk. Het is een filodeeg met een soort pudding en warm. Heerlijk. We zijn het geslenter door de stad zat dus nemen we de bus terug. Bussen zijn een belangrijk vervoermiddel en niet duur. Een rit kost gemiddeld €1.60 tot 1.80. en het maakt niet uit hoe lang je op de desbetreffende lijn blijft zitten. Porto vonden we eerlijk gezegd leuker. We hebben niet veel van Lisboa gezien, maar morgen gaan we verder. De camping is oud, vies, duur en we zijn de stad zat. Het is zo warm om erdoor te lopen. Ook voor Vinter is het niet alles. Alhoewel hij heerlijk in de airco ligt. Morgen richting Evora en Sevilla.

Zondag 18 september.

We verlaten de camping in Lissabon en gaan eerst naar Evora. Evora is een stadje dat geheel ommuurd is. Bekend is de kerk/klooster met een kapel dat gebouwd is van menselijke schedels en botten. Vinter mag er natuurlijk niet in. Stel je voor dat hij naar buiten komt met een lekker botje hahaha. Ik ga eerst. Theo hoeft niet zo nodig, die bekijkt de foto's wel. Her zier er bizar uit en vooral de Latijnse tekst boven de ingang.
"onze botten zijn er al, we wachten op die van jou". Verder is het een aardig stadje met nog wat romeinse rommel (pilaren enzo). We eten wat en zoeken de camper weer op. Nou ja, dat was schrikken. We zagen hem niet meer staan. Geloof me dat is even paniek. Maar gelukkig er stond een bus voor. Pfff.
We rijden 170 km naar Merida. Het is boven de 35c. We zijn het zat en oververhit. Ook deze camping is vergane glorie, met een groen zwembad ie gelukkig dicht is, daar wil je niet in zwemmen. Bovendien willen ze geen ACSI korting geven. De airco aan, maar hup de stoppen door. Geen 6amp dus wat wel op de kast staat. We kunnen dus Vinter niet in de camper laten om de stad te bekijken. We gaan morgen gewoon door naar Sevilla. Dan geen Merida bekijken. Er zijn ergere dingen. We zijn ook weer een uur verder in de tijd dan Portugal. Tijdreizen heet dat.

Maandag 19 september.

Het is vannacht flink afgekoeld. Als we wakker worden is het maar 12c. Het warmt wel heel snel op en al gauw tikken we de 30 weer aan. Nog even tanken en op naar Sevilla. Of liever gezegd Dos Hermanas, een kleine plaats eronder. Camping Villsom. Rond 14u komen we aan. We laten Vinter uit en lopen te puffen, het is erg warm. We besluiten om lekker te gaan zwemmen. Morgen naar de stad. Het word bewolkt en het is benauwd. Na het eten fietsen we het dorp in om nog een hondenvoer te kopen. Theo wil pinnen, maar oooh je, pas weg. Gelukkig heb ik ook nog een pas van deze rekening. Gauw terug naar de camper om te zoeken. maar helaas niet te vinden. Wifi is heel slecht we kunnen niet zien of de pas inmiddels is gebruikt. Gelukkig hebben we de tel. nummers om de pas te blokkeren. De telefoniste checkt of de pas is gebruikt maar dat is gelukkig alleen hetTHeo heeft heel vreemd wel de pinbon en weet ook heel zeker dat hij de pas terug heeft gekregen. Nou ja komt allemaal weer goed. We zijn wel vaker iets kwijt in de vakantie.

Dinsdag 20 september.

Na het uitlaten van Vinter en de lunch gaan we naar Sevilla. Busreis duurt ong een half uur. Het eindpunt is bij een paleis, waar een deel van de regering is gevestigd en waar ook de koning een gedeelte van in gebruik heeft. Verder is het open voor publiek. We kunnen niet anders zeggen dan WOW wat prachtig. Het is gebouwd in een halve cirkel, een plein ervoor en een gracht met boogbruggen erover. De hoofdsteden van de provincies, hebben allemaal een tableau met hun wapen helemaal gemaakt van tegeltjes, zo prachtig. Het geheel heeft een sprookjesachtige sfeer.
We twijfelen of we een bustoer nemen, maar we besluiten toch te gaan lopen. De stad is een groot openluchtmuseum. Het ene gebouw is nog mooier dan het andere. Zelden zo'n mooie stad gezien. Je kan hier dagen rondslenteren. Maar ja met een hond die niet mee mag met het openbaar vervoer is dat niet echt ideaal Morgen zoeken we de kust weer op. Kan Vinter ook weer lekker over het strand rennen. De stad en ook onze camping staat vol met dadelpalmen en sinaasappelbomen met nog kleine groene sinaasappeltjes. Als de Sint weer naar Nederland komt uit Madrid, neemt hij de oranje appeltjes mee.

km stand 3750km

• 23 September 2016 - 11:17

Joke:

Wat een vreselijke vakantie hebben jullie....:-)