rondje Spanje Portugal - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Marjolein en Theo Feenstra - WaarBenJij.nu rondje Spanje Portugal - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Marjolein en Theo Feenstra - WaarBenJij.nu

rondje Spanje Portugal

Door: marjolein en theo feenstraa

Blijf op de hoogte en volg Marjolein en Theo

09 September 2016 | Spanje, Santiago de Compostella

woensdag 7 september

Vandaag was het een echte "We zijn er bijna" aflevering. Bed verschoond, gewassen, (binnen 30min droog door zon 35c en wind), boodschappen gedaan op de fiets, en last but not least de voorruit schoon gemaakt. Gelezen, gezwommen en gewandeld met Vinter.
In een pittoresk winkeltje in Potes een opstapje gekocht. Dit was echt een malle pietje winkel. Van alles te koop en alles ook door elkaar. Even lekker struinen.
Heerlijk gekookt, courgettestoof. En ons kaartspelletje gespeeld. Morgen gaan we weer verder.

Donderdag 8 september.

We worden pas om 9u wakker en het is erg afgekoeld en zwaar bewolkt.
De mooie bergen zijn niet te zien. Onze voorgenomen rit door de Pico's besluiten we maar niet te doen. Simpelweg omdat de bergen in de wolken liggen. De verkorte route terug dan maar. Wel weer een spannend ritje. We hebben de navi ingesteld op een kustplaatsje. Daar zijn we redelijk snel daarom nog maar wat verder rijden met als doel S Coruna. Ondertussen breekt de zon door en is het weer heerlijk weer. De camping in A Coruna hebben we niet kunnen vinden. Eerst eindigen we bij een hospitaal en later bij een woonhuis. Na verschillende rondjes door kleine straatjes geven we het op. We rijden door naar Santiago de Compostella, camping As Cancelas. Daar vinden we een plekje. En hoe. Tussen de bomen manoeuvreren, krijgen we de patatkar uiteindelijk op een ondermaats plekje. Nou maar hopen dat we weer wegkomen.
Inmiddels is het 19u en zijn we moe van het rijden. Vooral de smalle bergweggetjes zijn vermoeiend. De weg was wel erg mooi langs de kust van de Costa Verde. Heerlijk gegeten in het camping restaurant. Morgen gaan de laatste kilometers doen van de tocht naar de Kathedraal van Santiago.

Vrijdag 10 september.

Om half 11 lopen we met zijn 3tjes naar het oude centrum van Santiago. Een beetje verwarrend is de kaart en ja hoor de weg kwijt. We vragen een man de weg. Hij spreekt gebrekkig Engels. Uiteindelijk loopt hij een stukje met ons mee om er zeker van te zijn dat we de goede kant oplopen. Erg aardig toch. Het oude centrum heeft smalle straatjes en verschillende pleinen. Het is er erg druk. Veel mensen die met wandelstokken lopen met een schelp eraan. Her symbool van de Camino (pelgrimstocht/pad) En een zware rugzak op. We vinden de Kathedraal al snel. Een gedeelte staat in de steigers. Ander gedeeltes zijn al gerestaureerd, We pakken een terrasje. Dat hebben we per slot van rekening wel verdiend met deze zware tocht. We gaan op de beurt de Kathedraal bekijken, Vinter mag natuurlijk niet naar binnen. De binnenkant valt wat tegen. Er is 1 stuk helemaal vol met bladgoud, dat is dan ook het mooiste gedeelte. Bij de ingang staat een enorme rij. Aan deze kant word je langs de heilige Jacobus geleid en mag je het beeld aanraken. Dit is voor sommige mensen een emotioneel moment. De andere ingangen worden af en toe gesloten, omdat er dan teveel mensen binnen zijn. Vinter trekt erg veel bekijks en wordt veel geaaid. Vooral de Spanjaarden (er lopen hier heel veel nationaliteiten) zijn weg van hem. Lastig te begrijpen, dat hij toch gered is uit Spanje. De mensen hebben hier ook veel honden als huisdier. Zwervers zijn we nog niet tegen gekomen. Tegen 5 uur zijn we weer terug bij de camping. Hebben we toch nog veel gelopen vandaag.
Morgen richting Portugal.

km stand 2359 km

Marjolein en Theo

We hebben verschillende dingen staan op onze bucketlist. Daar staat o.a. op een grote reis van Nederland naar Beijing. Nu gaat ons dat niet lukken in 7 weken. Maar wachten tot we met pensioen gaan duurt echt te lang. Bovendien moeten we dat ook nog zien te halen. Om ons heen zien we ook wel andere dingen gebeuren. En ja wanneer mag je met pensioen? Misschien moeten we wel tot 70jaar!! Dus we hebben camper gekocht een Cipro uit 2004. Het plan is over land naar Griekenland te rijden. We vertrekken 15 augustus. Nu heeft Tim nog even zijn handen vol aan de grote beurt voor de camper. We hebben PBL uren gespaard waardoor we zo lang vakantie konden opnemen. Laat het avontuur maar beginnen.

Actief sinds 02 Aug. 2014