zuid Engeland 2017 - Reisverslag uit Salisbury, Verenigd Koninkrijk van Marjolein en Theo Feenstra - WaarBenJij.nu zuid Engeland 2017 - Reisverslag uit Salisbury, Verenigd Koninkrijk van Marjolein en Theo Feenstra - WaarBenJij.nu

Door: marjolein en theo

Blijf op de hoogte en volg Marjolein en Theo

14 September 2017 | Verenigd Koninkrijk, Salisbury

Dinsdag 12 september.
We hebben de wekker om 9u gezet. We slapen steeds langer en we moeten hier voor 11 u van de camping af zijn. De reis gaat naar Bath, volgens de boekjes de mooiste stad van Engeland. Het is 145 km rijden. Dat lijkt mee te vallen, maar we rijden er toch 3 uur over. Het eerste stuk is snelweg, dat rijdt vlot. Maar als de binnenweg begint, schiet het niet meer op. Maar dat is niet erg, want het landschap en de lieflijke kleine dorpjes maken dat helemaal goed. Wat een prachtige route. Ook het weer houdt zich goed, zon wat wolken wisselen elkaar af. Als we op een camping aankomen die in onze navi staat, blijkt dat deze al 2 jaar niet meer bestaat. We hebben een navigatie waarin de maten van de camper zijn ingevoerd, zodat je niet voor een brug of tunnel stil komt te staan omdat je er niet tussen of onderdoor past. En hij werkt prima, maar moet dus worden geupdate!!
De receptioniste geeft ons meteen een a4tje met alternatieven (we zijn dus niet de enigen) Camping Bath Marina and Caravan Park is gauw gevonden. En ze hebben plek. Het is behoorlijk vol en de plekken zijn erg klein. De camping ligt aan de rivier de Avon. Hier langs loopt het pad naar het centrum van de stad Bath.
Langs de rivier liggen veel smalle boten (zgn. canalboats) Ook eventueel te huur. We fietsen na de lunch het pad af en komen zo in het centrum. We kijken onze ogen uit. Wat een prachtige stad met Romeinse gebouwen. Er is hier een warmwaterbron. Al bekend vanaf de prehistorie. Er komt water uit de grond van 47c . Hier omheen hebben de Romeinen een badhuis en tempel gebouwd. 1700 en nog wat heeft een Schot de rest van de stad in deze stijl gebouwd. Het is te laat om het badhuis van binnen te bekijken, dat wordt het programma van morgen.
Rond half 6 zijn we weer terug bij de camper voor een borrel.
We hebben ook een een wiebelend Mr Bean poppetje gekocht voor op het dashboard op solar.
Schudden met die billen !!!

Woensdag 13 september
De dag begint met regen. We bakken zoals elke dag in de UK onze broodjes in de oven en ontbijten uitgebreid. Als rond half 12 de regen stopt fietsen we weer het pad langs de rivier richting centrum van Bath. De zon komt door en zal de hele dag schijnen. Alleen als het donker wordt begint de regen weer. We zoeken eerst de brug met daar bovenop de winkelpandjes. Dat vinden we al gauw. Wie de film Parfum kent zal ook de associatie herkennen. Ook is er een overdekte markthal. Wat een mooi gebouw van binnen. Dan gaan we de warmwaterbaden in. Het is een museum met een Nederlandse audioguide. Her brengen we een aantal uren in door. Indrukwekkend om te zien dat de Romeinen al de sauna kenden. Ook het water, met een temp van 47c, dat door een ingenieus systeem naar door de baden wordt geleid maakt indruk. Gek om te bedenken dat het regenwater er ongeveer 10.000 jaar over doet om vanaf een regenbui uiteindelijk weer warm uit de grond te borrelen.
In en rond de bron zie je de oranjekleurige mineraal afzetting. Dit proces gaat al vele, vele, vele jaren zo. We zitten daarna op een terrasje met koffie en thee. We vermaken ons met de duiveman, die een centje meepikt van alle Aziatische toeristen die met hem (en de duiven op hun hoofd) op de foto willen. Ze zijn wel heel brutaal, ze pikken het brood zo van je tafel. (de duiven hoor niet de toeristen)
Eind van de middag fietsen we naar huis en in de haven zitten we nog even in de pub met een drankje. Het was weer een heerlijke dag. We sluiten vaak af met ons kaartspelletje. Voor morgen hebben we geboekt voor Stonehenge om 13u. We zijn benieuwd.

Donderdag 14 september.
Het is maar 58 km naar Camping Stonehenge Touring Park.
We doen er een uurtje over. Een kleine camping, meer een grote achtertuin. In een wel heel klein gehuchtje. De route op de fiets naar Stonehenge heeft hij al klaar liggen, Het is maar 7,2 km. De route is apart te noemen. Het eerste stuk gaar over een voetpad door de landerijen dus door de modder. Niet erg fijn om te rijden. De rest van de route gaat langs militair terrein. Er staan veel waarschuwingsborden dat er gevaar is (er wordt geschoten) als de rode vlag hangt. Tja die zien we hangen. Dan Stonehenge. We hebben via internet geboekt, dat kost het 16,50 pond. Koop je de kaartjes bij de kassa is het 3 pond duurder.
Je wordt met een bus afgezet bij de berg stenen. Je kan er omheen lopen (mag niet dichtbij komen) en dan kan je weer terug bet de bus. Er staan wat info borden en dat is het dan. Eenmaal terug bij beginpunt is er nog een klein museumpje en wat nagebouwde hutjes. Wel een naar verhouding hele grote souvenirwinkel. Alles bij elkaar zijn we nog geen uur binnen geweest. Wij zouden het niemand aanraden om te gaan doen. Je kan er ook omheen fietsen, lopen en dat zie je eigenlijk hetzelfde. De Romeinse baden en de stad Bath waren gisteren veel leuker. Terug op de camping zitten we nog een uurtje in de zon. Dan gaat het bewolken en regenen, dus maar weer naar binnen. Morgen verder richting Dover, want zaterdagavond om 22u maken we de oversteek weer naar Duinkerken.

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Salisbury

29-8

Dit jaar willen we eens wat anders. Dus hebben we gekozen voor zuid Engeland. We boeken een ferry van Duinkerken naar Dover en weer terug.
Omdat we van de winter al 2 weken in Egypte zijn geweest, hebben we maar 2 weken voor deze vakantie.
Doordat het tekenen van ons nieuwe huis is uitgesteld, kunnen we toch wat eerder weg en wordt het 2,5 weken vakantie.
We zijn er echt aan toe. De laatste weken was een soort roller coaster. We rijden om 10u thuis weg en tanken op de snelweg. Maar als we weg willen rijden, geeft het contact aan dat we een code moeten invoeren???? Dit hebben we nog nooit gehad. De sleutel gaat ook niet uit het contact, wat nu! Ineens kom ik op het idee dat we met een automaat rijden en moet hij in de P stand staan. Tja dat is het gelukkig. (toch knap voor een vrouw) De reis verloopt voorspoedig en na een lunch onderweg en een paar files, zijn we rond 14.30 in Duinkerken.
Het is erg warm en we twijfelen of camping, of gewoon op een parkeerplaats staan. Het wordt camping La Licorne aan het strand in de duinen. Het kost maar €14,-. Het is heerlijk op het strand en de zee ziet blauw. We gaan meteen zwemmen en daarna dichtbij het water op de handdoek opdrogen. Wat we niet in de gaten hadden, was de vloed die op kwam zetten. Toen ik Theo zijn slippers langs zag drijven, zag ik het pas. De handdoeken dreven toen al. Dikke pret dus. In de avond barst de regen los en gaan we de camper in. Die stinkt nog steeds erg naar koeienmest. (hij overwintert bij een boer) Hoe krijgen we die lucht eruit. Geen idee.
O, weer pech het lekt in de camper. Via het dak komt de regen binnen. wat nu??
Naden moeten waarschijnlijk gekit worden. Zo balen dit.
Juist in Engeland is het weer niet erg voorspelbaar.

Woensdag 30 augustus.

De hele nacht tikt de regen op het dak, onweer en harde wind. Wat een rotweer, het houd ook de hele dag aan. Met handdoeken vangen we het regenwater wat naar binnen sijpelt op. Wat balen we hiervan. Het grootste deel van de dag brengen we binnen door. Als het droog is besluiten we langs het strand de stad in te lopen. Maar al gauw stort de regen neer. Alsof die gewacht heeft tot we uit de camper waren. Als 2 verzopen katten komen we weer op de camping. Alle natte kleding uit (zelfs ondergoed is nat) We besluiten om niets meer te ondernemen, morgen weer een dag.
het warm water en de verwarming doen het ook niet. Oorzaak??? (zekeringetje???)
gelukkig valt de lekkage nogal mee. Het wordt ondanks de flinke regen van vannacht en vandaag niet heel erg nat binnen.