rondje spanje portugal - Reisverslag uit Nazaré, Portugal van Marjolein en Theo Feenstra - WaarBenJij.nu rondje spanje portugal - Reisverslag uit Nazaré, Portugal van Marjolein en Theo Feenstra - WaarBenJij.nu

rondje spanje portugal

Door: marjolein en theo

Blijf op de hoogte en volg Marjolein en Theo

20 September 2016 | Portugal, Nazaré

maandag 12 september

Als we wakker worden is de lucht helemaal blauw. Toch gaan we verder. Maar eerst haar het mooie kustplaatsje Viana do Castelo. We parkeren de camper op een plaatsje bij de haven en lopen door het stadje heen. Mooie plek met een prachtig plein. Als we door een winkelstraat lopen horen we opeens uit een van de winkels roepen: he come here i want to see your dog. Dus maar even naar binnen gelopen zodat de beste man Vinter even kon aaien. We hebben zoveel bekijks met de hond ongelooflijk. Nog even een leuke anekdote. In Spanje zei Theo, wat zie je veel Polen gaat zeker beter in Polen, dat ze helemaal hier naartoe op vakantie gaan. Nu in Portugal helemaal veel Polen. De P op de nummerplaat is natuurlijk van Portugal. Polen heeft PL. Hij is echt blond en kaal (en bedankt!!!!)
We hebben op de navi een camping in Porto ingetoetst. Maar weer gebeurt het dat we de camping niet vinden. Porto is een erg grote stad. Terug rijden en dan zien we een bord Camping op de snelweg. Het blijkt camping Angeiras in Lavra te zijn, ong 20 km onder Porto. De bus stopt voor de deur en rijd elke 30 min naar Porto. Mooi dan doen we dat morgen. (in de regen??). We wandelen een eind langs het strand. Vinter vind het helemaal het einde. Hij heeft zoveel bekijks. Veel Portugezen willen m even aanhalen. De zeemist blijft komen en gaan. De temperatuur daalt dan heel snel, zodat het erg fris wordt. Volgens de mensen van de camping is dit heel uitzonderlijk.

Dinsdag 13 september.

De regen die was voorspeld voor vandaag kwam eerder. De hele nacht heeft het geplensd. Maar als we wakker worden, is de lucht weer helemaal blauw. Boven zee hangen in de verte wel donderkoppen. We brengen de ochtend door in het zonnetje en na de lunch en Vinter uitgelaten te hebben, pakken we de bus naar Porto. Het duurt dik een uur eer we in het centrum uit kunnen stappen. We hebben een slechte kopie van een plattegrond van de stad gekregen op de camping. Hebben geen idee welke kant we op moeten gaan. We schatten in, de richting van de rivier de Douro te moeten. We vragen het ook nog even aan een Portugees. Als ik hem complimenteer voor zijn uitstekende engels, zegt hij dat hij uit Londen komt!!!!
We komen door wel een heel oud deel van Porto. Het is heel erg steil naar beneden. Veel huizen zijn bijna omgevallen van ouderdom. We komen uiteindelijk aan bij de Douro, met een aantal fraaie bruggen. Wel toeristisch, maar een leuke sfeer. We gaan over de oude stalen brug naar de overkant van de rivier. Dit is eigenlijk geen Porto, maar het dorp Vila Nova de Gaja. Hier komt de port oorspronkelijk vandaan. Er zitten veel brouwerijen naast elkaar en op de kade staan borden met de verschillende merken. Wij drinken bij Sandeman elk een andere port.
Ze zijn allebei heerlijk. Goed leven zo!!!
Daarna de weg terug vinden, want Vinter zit alleen in de camper en we moeten nog ruim een uur in de bus. Ondertussen hebben we een veel betere kaart en vinden een betere weg omhoog. wat een prachtige gebouwen en het station is ook heel bijzonder. Het is vol met Portugese tableaus, waarop een bekende kunstenaar rond 1916 afbeeldingen heeft gemaakt van de ontwikkelingen van transport en belangrijke gebeurtenissen in Portugal. Tegen 19.15u zijn we weer op de camping. Vinter uitlaten, koken, eten, afwassen. Moe maar zeer voldaan kijken we nog een filmpje in onze thuisbioscoop. Het koelt hier erg af in de avond 16-17c

woensdag 14 september.

We rijden pas laat weg uit Porto. Lang geslapen,(koele nacht) en boodschappen gedaan bij de Lidl!! Ons plan was Lissabon, maar we stoppen eerder in Nazare. Camping Vale Paraise Naturpark. We zijn er tegen 15u. We wandelen een uurtje met Vinter in het bos. Aan de naaldbomen hangen emmertjes en is een stuk van de bast weggesneden. De hars loopt in het emmertje en wordt op deze manier geoogst. Daarna nog even lekker relaxen, lezen en een borrel. Eten met een groen wijntje (echt waar) in het restaurant en we sluiten weer een heelijk mooie dag af.

Marjolein en Theo

We hebben verschillende dingen staan op onze bucketlist. Daar staat o.a. op een grote reis van Nederland naar Beijing. Nu gaat ons dat niet lukken in 7 weken. Maar wachten tot we met pensioen gaan duurt echt te lang. Bovendien moeten we dat ook nog zien te halen. Om ons heen zien we ook wel andere dingen gebeuren. En ja wanneer mag je met pensioen? Misschien moeten we wel tot 70jaar!! Dus we hebben camper gekocht een Cipro uit 2004. Het plan is over land naar Griekenland te rijden. We vertrekken 15 augustus. Nu heeft Tim nog even zijn handen vol aan de grote beurt voor de camper. We hebben PBL uren gespaard waardoor we zo lang vakantie konden opnemen. Laat het avontuur maar beginnen.

Actief sinds 02 Aug. 2014