rondje Spanje Portugal - Reisverslag uit Biarritz, Frankrijk van Marjolein en Theo Feenstra - WaarBenJij.nu rondje Spanje Portugal - Reisverslag uit Biarritz, Frankrijk van Marjolein en Theo Feenstra - WaarBenJij.nu

rondje Spanje Portugal

Blijf op de hoogte en volg Marjolein en Theo

06 September 2016 | Frankrijk, Biarritz

Zaterdag 3 september

Heerlijke luie vakantiedag. Ik begin de dag met een lange strandwandeling met Vinter. Ik kom een Nederlandse vrouw tegen die al jaren in Frankrijk woont. Het is een leuk gesprek. Ook heb ik onderweg gezien dag het dorpje Comillas maar 4 km is. Lezen, zwemmen, luieren, zo komen we de dag wel door. Tegen 20u gaan we op de fiets naar het dorpje. Het is heel gezellig. De kerk loopt uit en het centrale plein loopt vol. Daar komen we dezelfde vrouw weer tegen die ik eerder al ontmoette aan het strand. Ze tipt ons om gauw te gaan eten, want het is binnen een half uur vechten om een tafel. En inderdaad als we zitten, staan ze in rijen opgesteld om te eten. Kost dan ook weinig, een dagschotel (vooraf, hoofdschotel, toetje en drank) samen voor €25.
De Spanjaarden flaneren op en neer het plein en de kleine kindertjes hebben de mooiste kleren aan en spelen op het plein. Waarom kan dit in Nederland niet zo?? Theo krijgt steeds meer pijn in zijn rug. Zo balen voor hem. Weer in de vakantie. Komt nu echt niet van het bed, maar waar dan wel van????

Zondag 4 september

1 1/2 week zit er al weer op voor ons. Gelukkig nog 6 te gaan !!!
Theo komt amper uit bed. Hij heeft zoveel pijn in zijn rug. Ik had nog 2 Diclofenac in mijn tas. Na ongeveer een uur na inname, gaat het stukken beter. Theo wilde alweer naar het dorpje fietsen. Daar staat het eerste in opdracht gebouwde huis van Gaudi. En ook ook het enige object van hem buiten Catalonie. In Barcelona is nog veeeeel meer van hem te zien. Het is echt een prachtig huis. We willen wel een bod doen, maar we hebben nog niet genoeg gespaard. Daarna naar de apotheek. Je krijgt hier Diclofenac gewoon zonder recept en kost bijna niets. (€1.65 voor 40st) Bizar, daarom is ons zorgstelsel niet te betalen!!!!
Deze middag hebben we siësta met als de Spanjaarden. De zon is goed doorgekomen en het is goed warm. Zwemmen is ook lekker om af te koelen. Vinter heeft heerlijk gerend op het strand en in de zee. Hij had de grootste lol. Honden mogen na 1 sept. gewoon op het strand. Na het eten besluiten we naar het andere dorp te fietsen. 6 km is te doen. Tja heuvel op en heuvel af. Het dorpje valt tegen. Onderweg hebben we gelezen dat je ook langs het strand kan fietsen. Mooi andere weg terug misschien wat vlakker!! NOU NEE, dat valt vies tegen. Een boerin die aan het maaien is stond ons ook met open mond na te staren. Dat wij aan het fietsen waren !!?? Bij de camper nog even lekker kaarten. Morgen gaan we verder naar de bergen Picos d" Europe.

Maandag 5 september

Het is erg bewolkt als we opstaan en maar 17c. Dat zijn we niet meer gewend. We rijden eerst naar het plaatsje Castellana del Mar. 16km terug. Een schattig middeleeuws stadje. Al gauw breekt de zon door en binnen 10 minuten is er geen wolk meer te zien. Daarna rijden we door naar een berggebied, Picos d" Europe. Het is een groot beschermd natuurgebied met bergketens. Er schijnen hier ook nog beren voor te komen. (geen een gezien jammer hoor). Wat is het hier mooi. De weg slingert langs een rivier met aan beide zijden hoge bergen. Het lijkt wel een aflevering van Dangerous Roads. We vinden een campinig net buiten Potes. Camping Isla d'Europe. Gelukkig met zwembad, want het is echt heel warm vandaag. 35c. Tegen 18.30u besluiten we Vinter uit te laten. Er is een route naar een klooster, ong 1u lopen. We zijn begonnen, maar het is klimmen, klimmen en nog eens klimmen en al gauw loopt het water langs je lijf. Vinter is niet op zijn gemak en af en toe angstig. Misschien zin slechte jeugd?? in Spanje?? Boven vragen we de weg aan een dame met een zwaar gehandicapt kind in een aangepaste rolstoel. We staan lang met haar te praten. Ze woont in Lanzarote en is nu op bezoek bij haar moeder in het vakantiehuis van de familie. Een lief mens. Vinter is ook heel lief tegen de gehandicapte jongen. Zo mooi om te zien. Wat is het toch mooi zulke kort ontmoetingen met mensen.
Morgen gaan we nog hoger met een kabelbaan. Maar of de hond ering wil/mag?? Geen idee.

Dinsdag 6 september.

We staan vroeg op en het is fris buiten (ong 16/17c) Als we vroeg op weg gaan (voor 10u) is er nog parkeerplek voor campers. Al gauw een desceptie, er mogen geen honden mee in de kabelbaan. Vinter in de camper laten is geen optie de airco kan niet aan, want er is geen stroom. Dan vinden we een hotdog als we terugkomen. We besluiten te gaan wandelen. Er is een wandeling omhoog. Puf het wordt al snel warm. Het zweet sopt je tussen de billen. Vinter loopt ook met zijn tong op zijn schoenen. Vinter en ik haken af. Theo wel verder, maar geeft het ook even later op, omdat de vele losse kiezels het afdalen gevaarlijk maken. Bij de camper is een hele kudde schapen. De hond die de kudde bijeen houd, is een Spaanse Mastin. (de moeder van Vinter) Jeetje wat een enorme hond, wel zo groot als de schapen die hij begeleidt. Vinter reageert niet op de schapen, alsof hij weet dat hij er niet mee kan. De middag brengen we door bij het zwembad. Het is zo warm (rond 37c in de schaduw bij de camper) 's Avonds fietsen we naar het dorp Potesen eten we heerlijk. Het was te warm om te koken. Eigenlijk willen we morgen verder, maar het word weer zo warm. We blijven nog maar een dagje staan. We staan helemaal in de schaduw en het zwembad is een heerlijke afkoeling.

km stand 1822km

Marjolein en Theo

We hebben verschillende dingen staan op onze bucketlist. Daar staat o.a. op een grote reis van Nederland naar Beijing. Nu gaat ons dat niet lukken in 7 weken. Maar wachten tot we met pensioen gaan duurt echt te lang. Bovendien moeten we dat ook nog zien te halen. Om ons heen zien we ook wel andere dingen gebeuren. En ja wanneer mag je met pensioen? Misschien moeten we wel tot 70jaar!! Dus we hebben camper gekocht een Cipro uit 2004. Het plan is over land naar Griekenland te rijden. We vertrekken 15 augustus. Nu heeft Tim nog even zijn handen vol aan de grote beurt voor de camper. We hebben PBL uren gespaard waardoor we zo lang vakantie konden opnemen. Laat het avontuur maar beginnen.

Actief sinds 02 Aug. 2014