rondje Polen - Reisverslag uit Pilsen, Tsjechische Republiek van Marjolein en Theo Feenstra - WaarBenJij.nu rondje Polen - Reisverslag uit Pilsen, Tsjechische Republiek van Marjolein en Theo Feenstra - WaarBenJij.nu

Door: marjolein en theo

Blijf op de hoogte en volg Marjolein en Theo

08 September 2015 | Tsjechische Republiek, Pilsen

Zaterdag 5 september
De weg naar Praag is zo slecht vanaf Brno, het zijn betonnen platen. Je word heen en weer geschud. Het lijkt alsof je kilometers lang van een trap afrijd zo erg. Zo’n slechte weg hebben we nog niet gehad. We zijn ook wel bang voor de banden en schokbrekers. En nog een autobaanvignet kopen ook!!! Gelukkig bereiken we toch heelhuids de camping. Wat een mooie stek. Het ligt ongeveer 20 km voor Praag in het platteland. Kost maar €15,- per nacht in het naseizoen. (met ACSI kaart). Camping Oase Praha. De plekken zijn wel heel groot. Er is veel op de camping. Binnen en buitenzwembad, afwasmachine, whirlpool, massages, sauna en bovendien een redelijk goed restaurant, waar we heerlijk eten, 3 gangen met wijn en bier, €37,- pp. We lunchen in het zonnetje, maar dan bewolkt het steeds meer en er staat een koude wind. Morgen gaan we Praag bekijken. Het hobbelen over de slechte weg is voldoende voor Theo zijn rug. We gaan lekker zwemmen in het binnenbad (30c). Er is ook een jetstream en bubbels. Erg fijn voor Theo’s rug. Miet al te laat naar bed. Morgen naar de stad. Het weerbericht geeft regen aan, dus de paraplu maar mee.
Km stand 2612km

Zondag 6 september.
Het is zwaar bewolkt en koud, 13c. De gevoelstemperatuur ligt rond de 8 volgens weeronline. Ook voorspellen ze regen. En dan te bedenken dat we nog geen week geleden 42,2c was. We wilden naar Praag met de bus, maar Theo heeft veel last van zijn rug en hoofdpijn. Dus we blijven een dagje op de camping. We vermaken ons met lezen en een kaartspelletje. Morgen weer een dag.

Maandag 7 september.
Gisteravond heb ik het matras van ons bed omgedraaid. Iets wat eigenlijk niet kan. Nu steekt het matras aan een kant een stuk uit. Maar we hebben beter geslapen. Theo heeft nog steeds veel last van zijn rug, maar hij wil toch naar Praag. De bushalte is voor de camping. Het is koud, ong 14c, maar er staat een hard wind, waardoor het kouder aanvoelt. Niet echt en zomerse dag. Na 20 min. in de bus is het nog 10 min in de tram. Dan staan we dan ook in het centrum. Dwars door Praag loot de rivier de Moldau. Het centrum ligt aan beide zijden van de rivier. De brug is erg mooi. Aan de ene kant zijn veel souvenirshops, eettentjes, terrasjes, nepmusea etc. wel erg mooie gebouwen. Aan de andere kant ligt de stad meer op een heuvel. Boven het kasteel, het kasteel en een prachtige kathedraal (st Vitus). Het is enorm toeristisch en voor alles moet je entree betalen, ook voor de kerken. Dat hebben we niet gedaan. We vinden Praag een prachtige stad maar waren meer gecharmeerd van de Poolse steden. De camping was wel erg goed, kan niet bedenken wat hier nog te verbeteren zou zijn. Ik denk dat het komt omdat het teveel op toeristen is ingesteld. Een “gewone”winkel hebben we niet gezien.

Dinsdag 8 september
We vertrekken richting Pilsen na een bezoekje aan de Lidl. Het is hier wisselend bewolkt, maar wel de hele dag droog, 17c. Meteen op de snelweg stuiten we op een file die amper vooruit komt. Later bleek er een ernstig ongeval is geweest (meerdere vrachtauto’s over en door elkaar), waardoor al het verkeer van de snelweg af moet. Rond 13u rijden we Pilsen in. De camping die we op internet hadden gevonden is al 10!! Jaar dicht. Maar de man in het restaurant wist ons te vertellen dat er een andere camping vlakbij is. Deze camping had zulke slechte referenties, dat we wat huiverig zijn om er heen te gaan. maar een ander alternatief is niet in de buurt. Camping Ostende in Pilsen. Het valt ons mee, we hebben erger gezien deze vakantie. De camping lift mooi aan een meer aan de rand van Pilzen. De douches zijn wel heel apart. Een grote ruimte met aan beide kanten 3 douches. Dus niks privé. Beetje als een sportclub kleedkamer. De douche kost ook nog een euro. We wandelen wat in het bos langs het meer. Morgen is Pilsen aan de beurt. En dan vooral het biermuseum!
Km stand 2714km

Verslag uit: Tsjechische Republiek, Pilsen

14 September 2015

10 September 2015

09 September 2015

08 September 2015

04 September 2015

Marjolein en Theo

We hebben verschillende dingen staan op onze bucketlist. Daar staat o.a. op een grote reis van Nederland naar Beijing. Nu gaat ons dat niet lukken in 7 weken. Maar wachten tot we met pensioen gaan duurt echt te lang. Bovendien moeten we dat ook nog zien te halen. Om ons heen zien we ook wel andere dingen gebeuren. En ja wanneer mag je met pensioen? Misschien moeten we wel tot 70jaar!! Dus we hebben camper gekocht een Cipro uit 2004. Het plan is over land naar Griekenland te rijden. We vertrekken 15 augustus. Nu heeft Tim nog even zijn handen vol aan de grote beurt voor de camper. We hebben PBL uren gespaard waardoor we zo lang vakantie konden opnemen. Laat het avontuur maar beginnen.

Actief sinds 02 Aug. 2014