rondreis Polen - Reisverslag uit Brno, Tsjechische Republiek van Marjolein en Theo Feenstra - WaarBenJij.nu rondreis Polen - Reisverslag uit Brno, Tsjechische Republiek van Marjolein en Theo Feenstra - WaarBenJij.nu

Door: marjolein en theo

Blijf op de hoogte en volg Marjolein en Theo

04 September 2015 | Tsjechische Republiek, Brno

Donderdag 3 september
Het is maar 66 km naar Auschwitz of Oswiezim in het Pools. Vlakbij het museum is een conferentieoord, die in de tuin campingvoorzieningen heeft gemaakt. Centre of dialogue and prayer. Dat we op zo’n plek nog eens zouden overnachten. We lunchen bij de camper een gaan richting museum. Niks geen registratie via internet nodig of van te voren een gids aanvragen voor ong. €30,-. Voor €10,- pp gewoon bij de kassa een Engelse rondleiding. In het Engels is er elk half uur een Engelse toer. We krijgen hier een 3 ½ uur durende rondleiding over Auschwitz I en Birkenau. Het is indrukwekkend, verdrietig, schokkend, eigenlijk zijn er geen woorden voor om deze zwarte bladzijden uit de geschiedenis te beschrijven. Het zou goed zijn als ieder wereldburger dit eens zou zien en horen. Misschien zou het een wijze les zijn zodat deze gruwelijkheden (uitbannen van hele bevolkingsgroepen) niet meer zullen gebeuren. Helaas denk ik dat dit een droom is en zal blijven. We komen er moe en onder de indruk terug bij de camper. We zijn te moe en te aangeslagen om nog eten te koken. We vragen of we kunnen eten in het centrum. Dat kan. Ze hebben 1 menu en kost omgerekend nog geen €9,-. Als we aan de soep zitten, komt het hoofdgerecht al op tafel. Dikke pret. Binnen een half uur staan we weer buiten. Het smaakte redelijk. Nu nog een kaartje leggen en morgen rijden we verder naar Brno in Tsjechië. Polen is een bijzonder land met veel geschiedenis. Het valt op dat het zo schoon is. Er ligt vrijwel geen vuil langs de (snel)weg. De mensen zijn erg vriendelijk en behulpzaam. Er zijn weinig campings en ook zijn ze niet altijd even makkelijk te vinden door geen of slechte bewegwijzering. Waarom hebben de Nederlanders toch zo’n slecht beeld van de Polen. Zou dat door het drankgebruik zijn? We hebben er geen antwoord op. In dit land is de oorlog en de periode daarna (en dan met name de tijd onder Stalin) wel erg aanwezig. Maar het is nog maar 25 jaar geleden dat Polen “bevrijd”is van oorlog en communisme. Misschien is dat de reden.
Km stand 2101 km

Vrijdag 4 september
We verlaten Auschwitz. Opgelucht om deze duistere plek achter ons te laten. Wel belangrijk om gezien te hebben. We gaan Polen verlaten. Vandaag rijden we naar Brno in Tsjechië. We hebben 1 camping gevonden in de buurt die nog open is. Er sluiten veel campings op 1 september. Dus zoeken geblazen. Na veeeel file (6 uur rijden over 315 km) komen we aan op camping Obora. Vlakbij Brno. Beste mensen. Als je ooit van plan bent om hier heen te gaan, DOE DAT ALSJEBLIEFT NIET!!!! Het is oud en erg smerig. Gelukkig hebben we alles aan boord van de camper, toilet en douche enzo. Morgen verder naar Praag. Hopelijk is het daar beter. N.b. het weer is nog steeds lekker. Wolken en zon 20-22 C.
Km 2414

• 05 September 2015 - 16:18

Lidy:

Benieuwd hoe jullie Praag vinden en of er goede mogelijkheden voor de camper zijn. Lijkt mij ook wel een bestemming voor de herfstvakantie.

Verslag uit: Tsjechische Republiek, Brno

08 September 2015

rondje Polen

04 September 2015

Marjolein en Theo

We hebben verschillende dingen staan op onze bucketlist. Daar staat o.a. op een grote reis van Nederland naar Beijing. Nu gaat ons dat niet lukken in 7 weken. Maar wachten tot we met pensioen gaan duurt echt te lang. Bovendien moeten we dat ook nog zien te halen. Om ons heen zien we ook wel andere dingen gebeuren. En ja wanneer mag je met pensioen? Misschien moeten we wel tot 70jaar!! Dus we hebben camper gekocht een Cipro uit 2004. Het plan is over land naar Griekenland te rijden. We vertrekken 15 augustus. Nu heeft Tim nog even zijn handen vol aan de grote beurt voor de camper. We hebben PBL uren gespaard waardoor we zo lang vakantie konden opnemen. Laat het avontuur maar beginnen.

Actief sinds 02 Aug. 2014